Artikelen: recensie

  • De resonerende rituelen van Aukje Koks

    De resonerende rituelen van Aukje Koks

    Het universum van Aukje Koks is idiosyncratisch, het is daarmee ook hermetisch. Haar venster op de wereld is naar binnen toe gesloten. De voorwerpen die Koks onderwerpt aan een vormonderzoek, zien er flets uit. Een bril, een manchette, een stuk touw; het zijn herinneringen die natrillen, echo’s die alsmaar doorgaan. De kunstenaar is druk doende…

  • Michiel Ceulers negeert en voegt toe (2012)

    Michiel Ceulers negeert en voegt toe (2012)

    Elk schilderij, ongeacht de afbeelding, het materiaal of de techniek, draagt de geschiedenis van de gehele schilderkunst met zich mee. Daar is geen ontkomen aan, hoezeer de kunstenaar ook probeert om die geschiedenis te negeren, teniet te doen, of gewoonweg te vernietigen. Zoals zoveel jonge kunstenaars heeft Michiel Ceulers een paradoxale relatie met traditie en…

  • Kijken achter de cirkels van Bridget Riley (2012)

    ’s Avonds laat, als ik vermoeid van de dag in bed lig en de slaap ieder moment over me kan komen, wrijf ik onbewust in mijn ogen en dan zie ik vaak geometrische patronen, meestal in zwart-wit. De cellen in de retina, gestimuleerd door de druk van mijn vingertoppen, sturen mijn hersenen aan om golvende…

  • Jachym Topol en de holocaustindustrie (2010)

    Jáchym Topol schreef met De werkplaats van de duivel een verbijsterende roman over hoe de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog en de holocaust in stand gehouden wordt. De hedendaagse toerist boekt net zo makkelijk een uitstapje naar de Keukenhof als een privé-tour met gids naar voormalig concentratiekamp Auschwitz. Reisorganisaties adverteren op het internet met speciale…

  • Eight Legged Freaks: Hilarische ode aan oude monsterfilms (2002)

    Frank Zappa was niet alleen een autoriteit op het gebied van muziek, maar de in 1993 overleden muzikant was ook een kenner van het genre monster movies. Eight Legged Freaks, een hilarische ode aan monsterfilms uit de jaren vijftig, had hij beslist kunnen waarderen. Zappa hield vooral van B-films uit de jaren vijftig, van die…

  • Geen koeien maar licht (2009)

    Een schilderij van Paul Cézanne, de vader van de moderne schilderkunst, is het stralende middelpunt van de tentoonstelling Voorbij de horizon. De expositie toont de veranderende kijk van schilders op het landschap vanaf de Romantiek.[img_assist|nid=249|title=Het huis Bellevue op de heuvel van Paul Cezanne – foto © Gemeentemuseum Den Haag|desc=|link=none|align=none|width=600|height=500] Het Gemeentemuseum heeft dan eindelijk een…

  • Ichi the Killer is een gruwelijk grappige antiheld (2002)

    Laten we vooral niet vergeten dat Ichi the Killer een verfilming van een manga is en dat Japanners een ander gevoel voor humor hebben in relatie tot geweld. Overal waar Takashi Miike’s film vertoond wordt lopen de gemoederen hoog op. Zo ook op het recente filmfestival van Rotterdam waar het sadomasochistische thema binnen deze gitzwarte…

  • Irreversible en het idee dat tijd alles onherroepelijk kapot maakt (2002)

    [img_assist|nid=241|title=Irreversible|desc=|link=none|align=right|width=200|height=279] Gaspar Noé, het enfant terrible van de Franse cinema, wil grenzen verleggen en in Irréversible doet hij dat gelukkig niet alleen met de lange, zeer gewelddadige en expliciete verkrachtingsscène die een grote rel veroorzaakte tijdens het laatste filmfestival van Cannes. Irréversible is een in alle opzichten onvergetelijke film over wraak en het idee dat…

  • Vrije geesten uit Finse muziekscene (2004)

    Bij Finse popmuziek denken we meestal of aan duffe metal (Him), maffe pop (22-Pistepirkko), of aan dwarse dance (Vladislav Delay). Allemaal grootsteedse muziek uit Helsinki. Je zou bijna denken dat Finland verder alleen bestaat uit wouden, meren en muggen, en vergeten dat er in steden als Tampere en Turku een levendige muziekscene bestaat met groepen…

  • The Rolling Stones en de zondeval van de sixties (2002)

    De geschiedenis vertelt dat met het optreden van The Rolling Stones op het festival van Altamont de idealen van de jaren zestig begraven werden. Met de moord op een jonge fan, op een paar meter voor het podium waarop de Stones Sympathy For The Devil speelden, kwam op 6 december 1969 een meer dan symbolisch…