Artikelen: kunst

  • Michiel Ceulers negeert en voegt toe (2012)

    Michiel Ceulers negeert en voegt toe (2012)

    Elk schilderij, ongeacht de afbeelding, het materiaal of de techniek, draagt de geschiedenis van de gehele schilderkunst met zich mee. Daar is geen ontkomen aan, hoezeer de kunstenaar ook probeert om die geschiedenis te negeren, teniet te doen, of gewoonweg te vernietigen. Zoals zoveel jonge kunstenaars heeft Michiel Ceulers een paradoxale relatie met traditie en…

  • Kijken achter de cirkels van Bridget Riley (2012)

    ’s Avonds laat, als ik vermoeid van de dag in bed lig en de slaap ieder moment over me kan komen, wrijf ik onbewust in mijn ogen en dan zie ik vaak geometrische patronen, meestal in zwart-wit. De cellen in de retina, gestimuleerd door de druk van mijn vingertoppen, sturen mijn hersenen aan om golvende…

  • Sneeuwblind door de tijd met Patrick Bernatchez (2012)

    Alle kunst gaat over tijd en elk kunstwerk is een tijdmachine. Niets is minder waar in het veelgelaagde werk van de Canadese kunstenaar Patrick Bernatchez, die met zijn conceptuele en multidisciplinaire expositie Lost in Time, Fraktion 1 de beschouwer in een minstens duizend jaar lange reis stort. Onder glas, op een zilverkleurig spiegelende sokkel in…

  • Adam Colton: “Niemand weet nog wat abstract betekent.” (1999)

    In de pulp horror-film The Blob wordt de wereld bedreigd door een gelatine-achtige substantie die voortdurend van vorm verandert. Beeldhouwer én filmliefhebber Adam Colton kent de betreffende cult-klassieker, maar verwijst voor zijn sculptuur Blob and Bone liever naar Terminator 2, waarin Arnold Schwarzenegger achtervolgd wordt door een wezen dat in vloeibaar metaal elke gewenste vorm…

  • Josien de Geus tussen eindig en oneindig

    In de geschiedenis van de beeldende kunst zijn landschappen en zeegezichten voortdurend terugkerende bronnen van inspiratie. Niet in de laatste plaats omdat ze het verlangen van de mens naar vrijheid symboliseren. In haar nieuwe werk onderzoekt Josien de Geus de complexiteit van het concept vrijheid door in meeslepende zeegezichten, die de realiteitszin van de beschouwer…

  • De gedachtebepaling van Cathalijn Wouters (2011)

    De Nederlandse kunstenaar Cathalijn Wouters presenteert haar nieuwe serie schilderijen in de Witzenhausen Gallery in New York. ‘Establishing Thought’  is een momentopname, een gedachtebepaling, een afscheid en een vertrekpunt. Establishing Thought, olieverf en houtskool op linnen, 200 x 135 (scroll down for English language version) Alle clichés zijn waar en alle clichés over kunst zijn…

  • Julian Schnabel zet de polaroidfotografie naar zijn hand (2011)

    Julian Schnabel werd eerst beroemd als schilder en daarna als cineast. Nu maakt hij opnieuw furore als fotograaf. Het Fotomusem exposeert zijn polaroids.Julian Schnabel – Untitled (Mickey Rourke) 2008 Foto’s maken met Polaroid, de handige directklaarcamera, is hipper dan ooit. In haar onwaarschijnlijke rol als creatief directeur van het Amerikaanse bedrijf heeft superster Lady Gaga…

  • Cecily Brown en de manipulatie van het toeval (2010)

    Het recente werk van Cecily Brown lijkt abstracter te worden. In een maalstroom van bewegende vormen en aardse kleuren verdwijnt het figurale steeds vaker in een schemerende wereld van suggestie. Uiteindelijk rest een wereld bestaande uit olieverf en linnen. “Mijn werk is niet abstract en het is ook niet figuratief. Het gaat over schilderen.”Based on…

  • Rens Krikhaar vindt spanning in ambigue momenten (2010)

    Rens Krikhaar legt in zijn schilderijen verwachtingsvolle momenten vast. Hij neemt de toeschouwer mee naar landschappen uit zijn herinnering, naar plekken met een verborgen gebeurtenis. “Ik toon het moment waarop je gaat ontdekken wat er aan de hand is. Het is een ogenblik van ambiguïteit dat een spannend beeld oplevert.”Rens Krikhaar bij zijn schilderij House…

  • David Schnell: tussen abstractie en herinnering (2010)

    David Schnell maakt schilderijen om in te verdwijnen. Met een extreem gebruik van perspectief en met de suggestie van beweging zuigen zijn landschappen de toeschouwer een duizelingwekkende diepte in. “Maar ik ben geen traditionele landschapschilder”, stelt de Duitser.Code (2008, olieverf op doek, 230 x 360 cm) In zijn virtuele landschappen doemen tussen de bomen interieurs…