Artikelen: kunst

  • Maggi Giles: “Ik vertegenwoordig mijn eigen stroming.” (1997)

    De keramische sculpturen en objecten van Maggi Giles doen het goed in de openbare ruimte. Vooral schoolpleinen zijn rijk voorzien van haar kleurrijke werk. Jarenlang heb ik vanuit een klaslokaal gekeken op De prinses op de erwt (1974), dat nog altijd de binnenplaats van een scholengemeenschap in Utrecht siert. De uit vele lagen opgebouwde sculptuur,…

  • Sally Mann: tussen enscenering en toeval (2009)

    “Je kunt alleen echt goede kunst maken als je houdt van het onderwerp dat je kiest”, is een veelzeggende uitspraak van Sally Mann. De expositie The Family and The Land spreekt boekdelen over de liefde van de Amerikaanse fotografe voor haar kinderen en voor het zuiden van de Verenigde Staten. [img_assist|nid=252|title=Sally Mann, Candy Cigarette, 1989,…

  • Geen koeien maar licht (2009)

    Een schilderij van Paul Cézanne, de vader van de moderne schilderkunst, is het stralende middelpunt van de tentoonstelling Voorbij de horizon. De expositie toont de veranderende kijk van schilders op het landschap vanaf de Romantiek.[img_assist|nid=249|title=Het huis Bellevue op de heuvel van Paul Cezanne – foto © Gemeentemuseum Den Haag|desc=|link=none|align=none|width=600|height=500] Het Gemeentemuseum heeft dan eindelijk een…

  • Elo Armen laat zich inspireren door kinderen (1999)

    Beeldend kunstenaar Elo Armen laat zich inspireren door tekeningen en schilderijen van kinderen. Daarmee is hij historisch gezien in goed gezelschap van kunstenaars als Matisse, Kandinsky en Dubuffet die er omvangrijke privécollecties van kindertekeningen op na hielden. De uit Armenië afkomstige Elo Armen ziet in het vrije en onschuldige werk van kinderen de basis van…

  • Gé-Karel van der Sterren toont visie op geglobaliseerde wereld (2009)

    Veertien meter lang en bijna drie meter hoog is het schilderij dat Gé-Karel van der Sterren voor het Gemeentemuseum in Den Haag maakte. Oopsie Daisy heet het monumentale doek dat in een explosie van kleur en vorm, maar op toegankelijke wijze, de visie van de kunstenaar op de geglobaliseerde maatschappij toont.[img_assist|nid=236|title=Oopsie Daisy – foto ©…

  • Justin Bennett luistert met zijn spieren (1997)

    “Geluid ervaren we op verschillende niveaus. Als je naar geluid luistert, gaat het door je lichaam heen. Geluid is niet iets dat buiten je is”, zegt multimediakunstenaar Justin Bennett. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen naar muziek luisteren en op muziek dansen, want je luistert ook met je spieren. Alle geluiden die ik in…

  • Michael Raedecker wil brutaal zijn (2009)

    In zijn nieuwe werk legt Michael Raedecker steeds meer zijn werkwijze bloot. Tussen de van schilder bekende schetsmatige potloodlijnen, die zichtbaar zijn in de plassen verf, en de geborduurde decoraties doemen rasters en patronen op. “Een raster blokkeert de illusie. Op het moment dat je begint te geloven in het figuratieve element,  klapt het dicht…

  • Lucy Orta: “Ik ben geen politiek activist, ik ben kunstenaar.” (2002)

    De vierde etage van Stroom lijkt veranderd in een opslagruimte van spullen voor alternatieve vakanties of survival-tochten. De uitstalling omvat vreemdogende bodybags, stretchers, dekens en een wagen met een watertank. Bij nadere inspectie blijken de kleding, tenten en andere goederen gemaakt van gerecyclede materialen. De kleding, waaronder jassen die tevens als tent te gebruiken zijn,…

  • Ed Pien: Bevrijding door transformatie (2004)

    Over lelijk en mooi, goed en kwaad, of bedreigend en vertrouwd houdt de mens er conventies op na die sociaal-maatschappelijk, cultureel en geografisch bepaald zijn. De Canadese maar in Taiwan geboren kunstenaar Ed Pien kan uit ervaring spreken en met zijn tekeningen en gouaches legt hij universele angsten en verlangens bloot. Ed Pien (1958) maakt…

  • Edwin van der Heide wekt beelden op met geluid (2004)

    Met water, geluid en het licht van lasers componeert Edwin van der Heide tijdens de Cultuurnacht boven de vijver van het Gemeentemuseum. Zijn driedimensionale multimedia-performance, die een ruimtelijke en fysieke ervaring creëert, is onderdeel van Wondere Waterwereld & 420 Filmminuten, een programma in en rond het Gemeentemuseum. "De performance gaat over de spanning tussen klank…