Artikelen: interview

  • Diamanda Galas: “Laten we niet kneuvelen over wanhoop.” (1988)

    “This is no holiday, you know”, verzucht Diamanda Galás. Een dagje praten met journalisten in een hotel in Amsterdam vindt de Amerikaanse zangeres en componiste geen pretje. Maar er is zoveel te bespreken, zoals haar nieuwe plaat, You Must Be Certain Of The Devil. “Het is een cynische plaat”, zegt ze en het kraakje in…

  • Julian Cope: “Ik wil Moeder Aarde neuken”. (1995)

    “Het is af! Mijn boek over krautrock, het is eindelijk af”, zegt Julian Cope en maakt een gebaar van opluchting. “Ja, het gaat over Can, Faust, Neu, Amon Düül, de eerste vier elpees van Tangerine Dream – geweldig zijn die, niet? – en Ash Ra Temple en… Ik vond dat er een kosmisch handboek moest…

  • Wallace Roney: “Miles wist dat ik geen kloon was.” (2010)

    “Miles was de mentor en ik was de leerling. We hadden een vader-zoonrelatie. Hij zei altijd dat ik hem aan hemzelf deed denken toen hij jong was en met Dizzy Gillespie speelde.” Aan het woord is Wallace Roney, de enige trompettist die ooit les heeft gehad van Miles Davis. “Ja, ik heb erg geboft.” Foto…

  • Julia Blackburn: “Ik voelde me als kind een toeschouwer”. (2010)

    Wij drieën van de Engelse schrijfster Julia Blackburn is een bijzonder boek over de bijzonder heftige jeugd van de dochter van een alcoholische dichter en een dominante, flirtzieke kunstenares. © Julia Blackburn ‘Lieve papa, ik haat je. Veel liefs, Julia’, schreef de dochter op zesjarige leeftijd aan haar vader. Wij drieën, een familiekroniek is het…

  • Pantha du Prince en de stilte voor de storm (2010)

    “Enerzijds is mijn muziek verankerd in de regels van de dansvloer, de regels van de aantrekkingskracht, maar anderzijds veroorloof ik me de vrijheid om een landschappelijke, cinematografische sfeer te scheppen”, zegt Hendrik Weber alias Pantha du Prince.© Stephen Albry Pantha du Prince is verreweg de belangrijkste componist van elektronische dansmuziek van het eerste decennium van…

  • Blaudzun: “Zingen is voor mij een noodzaak.” (2010)

    Blaudzun zwelgt in melancholie. Luister maar naar hoe hij zingt. Hemeltergend. Blaudzun is een romanticus pur sang. Hij weet dat verdriet extatisch kan zijn. “Er zit veel pijn in mijn muziek en pijn is voor mij al snel iets romantisch. In mijn muziek zoek ik naar iets waar ik troost uit kan putten.” Blaudzun is…

  • David Bade: “Ik ben een vergiet”. (2010)

    Er zijn weinig geneugten zo zalig als een onderdompeling in andermans verbeelding. De overgave aan een roman, een symfonie of een schilderij voert naar nieuwe, onverwachte gevoelens en inzichten. Een wandeling door Catch of the Day, de overzichtstentoonstelling van David Bade (Curaçao, 1970) in het GEM, biedt zo’n onderdompeling. Er zijn echter zoveel prikkels dat…

  • Lee Perry en zijn magische witte pony (1990)

    “Ik wil paus worden! Daarom heb ik Jamaica verlaten. Mijn strijd om de macht begint in Europa. Babylon must fall!” Aan het woord is Lee Perry, ooit reggae’s begaafdste artiest en producer. Tegenwoordig lijkt hij zo gek als zijn vele buitenissige hoedjes. De man met de vele namen – Scratch, The Upsetter, Pipecock Jackson –…

  • Solex maakt stripverhalen voor de oren (1998)

    “Het is heel inspirerend om met een sample een liedje te maken. Je knipt en plakt wat en in een mum van tijd heb je een song”, vertelt Liesbeth Esselink, die platen maakt onder de naam Solex. Net een paar dagen terug uit Amerika en vechtend tegen het laatste beetje jetlag, is Liesbeth Esselink, inmiddels…

  • Edgar van Asselt speelt tussen de tradities door (2009)

    De Haagse jazzpianist Edgar van Asselt heeft al jaren een muzikale knipperlichtrelatie met de Amerikaanse saxofonist David Schnitter. Aan de vooravond van een gezamelijke tournee, presenteert Van Asselt de nieuwe CD A Smooth Journey.Foto © Robert van Stuyvenberg Met David Schnitter en de Belgische trompettist Nico Schepers in de gelederen is het Edgar van Asselt…