Artikelen: gem

  • De resonerende rituelen van Aukje Koks

    De resonerende rituelen van Aukje Koks

    Het universum van Aukje Koks is idiosyncratisch, het is daarmee ook hermetisch. Haar venster op de wereld is naar binnen toe gesloten. De voorwerpen die Koks onderwerpt aan een vormonderzoek, zien er flets uit. Een bril, een manchette, een stuk touw; het zijn herinneringen die natrillen, echo’s die alsmaar doorgaan. De kunstenaar is druk doende…

  • Hoe naar kunst te kijken (2015)

    Hoe bak je een ei.Hoe word ik gelukkig.Hoe gebruik je de pil.Hoe vind ik mijn ip adres.Hoe leer je zingen.Hoe gedraag je je op een feest.Hoe maak je een app.Hoe gebruik je een bidet.Hoe vind ik een baan.Hoe word ik kunstenaar. Het zijn er slechts een paar, in twee minuten gevonden op het internet. Er…

  • Michiel Ceulers negeert en voegt toe (2012)

    Michiel Ceulers negeert en voegt toe (2012)

    Elk schilderij, ongeacht de afbeelding, het materiaal of de techniek, draagt de geschiedenis van de gehele schilderkunst met zich mee. Daar is geen ontkomen aan, hoezeer de kunstenaar ook probeert om die geschiedenis te negeren, teniet te doen, of gewoonweg te vernietigen. Zoals zoveel jonge kunstenaars heeft Michiel Ceulers een paradoxale relatie met traditie en…

  • Cecily Brown en de manipulatie van het toeval (2010)

    Het recente werk van Cecily Brown lijkt abstracter te worden. In een maalstroom van bewegende vormen en aardse kleuren verdwijnt het figurale steeds vaker in een schemerende wereld van suggestie. Uiteindelijk rest een wereld bestaande uit olieverf en linnen. “Mijn werk is niet abstract en het is ook niet figuratief. Het gaat over schilderen.”Based on…

  • David Schnell: tussen abstractie en herinnering (2010)

    David Schnell maakt schilderijen om in te verdwijnen. Met een extreem gebruik van perspectief en met de suggestie van beweging zuigen zijn landschappen de toeschouwer een duizelingwekkende diepte in. “Maar ik ben geen traditionele landschapschilder”, stelt de Duitser.Code (2008, olieverf op doek, 230 x 360 cm) In zijn virtuele landschappen doemen tussen de bomen interieurs…

  • David Bade: “Ik ben een vergiet”. (2010)

    Er zijn weinig geneugten zo zalig als een onderdompeling in andermans verbeelding. De overgave aan een roman, een symfonie of een schilderij voert naar nieuwe, onverwachte gevoelens en inzichten. Een wandeling door Catch of the Day, de overzichtstentoonstelling van David Bade (Curaçao, 1970) in het GEM, biedt zo’n onderdompeling. Er zijn echter zoveel prikkels dat…

  • Michael Raedecker wil brutaal zijn (2009)

    In zijn nieuwe werk legt Michael Raedecker steeds meer zijn werkwijze bloot. Tussen de van schilder bekende schetsmatige potloodlijnen, die zichtbaar zijn in de plassen verf, en de geborduurde decoraties doemen rasters en patronen op. “Een raster blokkeert de illusie. Op het moment dat je begint te geloven in het figuratieve element,  klapt het dicht…

  • Hedendaagse Indiase kunst vindt belangstelling in het westen (2009)

    “In Mumbai vindt iedere seconde wel een aanrijding plaats. Voor mij vormen al die botsingen de hartslag van de stad”, zegt de Indiase kunstenaar Jitish Kallat. “Het aantal auto’s – én botsingen – zal fors toenemen wanneer de Indiase Nano binnenkort op de markt komt.” foto © Jacques Zorgman De Tata Nano, met een prijskaartje…

  • Daniel Richter: “Mijn werk is banaal.” (2008)

     ‘Music was my first love’, kweelt Daniel Richter met ironisch gezwollen stem de eerste regel uit Music van John Miles. “Nee, dat klopt niet. Comics, stripverhalen, waren mijn eerste liefde. Muziek kwam daarna.” Strips, muziek, schilderen. De passies van Richter komen samen in drie voor zijn doen tamelijk kleine schilderijen waarop een gemaskerde superheld luchtgitaar…