Artikelen: fotografie
Martin Eder: “It’s all about dedication” (the complete interview, 2008)
—
door
Snippet from the pre-interview chat EQ: …So you are saying that there is no difference for you between doing a painting and, for instance, taking a bath?ME: Yes, it’s all the same. It’s all about dedication. In fact, I have installed a bath in my studio… The interview EQ: Let us talk about ‘Die Armen’…
Julian Schnabel zet de polaroidfotografie naar zijn hand (2011)
—
door
Julian Schnabel werd eerst beroemd als schilder en daarna als cineast. Nu maakt hij opnieuw furore als fotograaf. Het Fotomusem exposeert zijn polaroids.Julian Schnabel – Untitled (Mickey Rourke) 2008 Foto’s maken met Polaroid, de handige directklaarcamera, is hipper dan ooit. In haar onwaarschijnlijke rol als creatief directeur van het Amerikaanse bedrijf heeft superster Lady Gaga…
Josien de Geus in de wolken (2003)
—
door
Josien de Geus laat steeds meer kleur toe in haar mysterieuze werk. Vroeger maakte de Haagse voornamelijk schilderijen in zwart, wit en grijs, met hier en daar een zweem van een kleurtint. Maar in een nieuwe serie van vijf forse doeken (180 x 130 cm) met wolkenluchten, die te zien zijn op een groepstentoonstelling in…
Leonoor Vader zoekt haar graal (2000)
—
door
Een van de grootste mysteries van de westerse wereld en het christendom, is dat van de heilige graal. Volgens sommige geleerden is de graal de beker waaruit Jezus dronk tijdens het laatste avondmaal, volgens andere werd het bloed van Jezus in de kelk opgevangen tijdens de kruisiging, maar weer andere menen dat de graal een…
Sally Mann: tussen enscenering en toeval (2009)
—
door
“Je kunt alleen echt goede kunst maken als je houdt van het onderwerp dat je kiest”, is een veelzeggende uitspraak van Sally Mann. De expositie The Family and The Land spreekt boekdelen over de liefde van de Amerikaanse fotografe voor haar kinderen en voor het zuiden van de Verenigde Staten. [img_assist|nid=252|title=Sally Mann, Candy Cigarette, 1989,…
Het hyperrealisme van Michael Najjar
—
door
De manipulatie van de werkelijkheid in fotografie is zo oud als de eerste foto. Je krijgt namelijk altijd te zien wat de fotograaf wil tonen. Wat er zich bijvoorbeeld buiten het kader afspeelt blijft onbekend Michael Najjar: spare room, series bionic angels, mixed media, 150 x 200 cm (c) Michael Najjar, courtesy GEM, Den haag…
Erwin Olaf maakt showrooms voor verloren zielen (2008)
—
door
Met het drieluik Rain, Hope en Grief, en de wereldpremière van Fall toont het Fotomuseum Den Haag de intrigerende omslag in het werk van fotograaf Erwin Olaf. Er spreekt een overweldigende eenzaamheid uit. “Ja”, zegt de fotograaf met een gedecideerd lachje. “Maar of dat voor mijzelf ook opgaat, weet ik niet. Ik ben omringd door…
Leonard Freed: humanistisch wereldbeeld (2007)
—
door
Leonard Freed staat te boek als een sociaal bewogen en maatschappelijk betrokken fotograaf. Hij stond vooraan bij oorlogen, revoluties en demonstraties. Van de Zesdaagse Oorlog tot de Roemeense revolutie. Maar het omvangrijke retrospectief Leonard Freed: Worldview in het Haagse Fotomuseum toont vooral dat de vorig jaar op 77-jarige leeftijd overleden fotograaf een humanist was. …
Martin Eder: landschappen van de ziel (2008)
—
door
Beschadigde vrouwen, gefotografeerd door een schilder met smetvrees. De wereld van de Duitse beeldend kunstenaar Martin Eder is een beklemmende. Foto © Robert van Stuyvenberg Hij maakte naam met banale maar ironische aquarellen en kitscherige surrealistische olieverfschilderijen. Met bonte, smakeloze kleuren en een speelse trash-esthetiek slingerde Eder seksueel uitdagende meisjes, zoetige pluiskatten en trouwhartige honden…