Melle de Boer doet eindelijk wat hij wil (2009)

Welkom in Melleville, een idylisch dorpje dat plaats biedt aan 300 zielen. Eens in de twee maanden krijgen de inwoners twee liedjes én een kunstwerk aangeboden. Waar dit droomplekje dan wel ligt? In het hoofd van Melle de Boer, de Haagse beeldend kunstenaar en muzikant. Melleville moet een gemeenschap worden, een club van mensen die het werk van De Boer volgen en zijn muziek en kunst rechtstreeks bij hem willen kopen.

Welkom in Melleville, een idylisch dorpje dat plaats biedt aan 300 zielen. Eens in de twee maanden krijgen de inwoners twee liedjes én een kunstwerk aangeboden. Waar dit droomplekje dan wel ligt? In het hoofd van Melle de Boer, de Haagse beeldend kunstenaar en muzikant. Melleville moet een gemeenschap worden, een club van mensen die het werk van De Boer volgen en zijn muziek en kunst rechtstreeks bij hem willen kopen.

De zeefdruk voor Devils © Melle de Boer

Twaalf nieuwe liedjes van de muzikant Melle verschijnen in een serie van zes vinyl-singles die geleverd worden met een zeefdruk van de kunstenaar Melle. “Om de twee maanden komt er een nieuwe single uit met daarbij een zeefdruk die inhoudelijk met het liedje is verbonden. In een exclusieve oplage van 300 genummerde exemplaren”, vertelt De Boer. Devils is de eerste single en die bevat een bijdrage van Daniel Johnston, de Amerikaanse zanger met wie Melle’s band Dear John Mowing Club vorig jaar op tournee is geweest. De B-kant van de single heet Secrets Are Like Gasoline. Prachtige authentiek singer/songwriters-muziek in de morsige, maar emotionele en directe stijl die het natuurtalent Melle de Boer zo eigen is.

“Eindelijk doe ik wat ik echt wil. Ik neem zelf de liedjes op in mijn atelier. Ontspannen, op mijn manier, zonder producer. In een studio voel ik altijd een bepaalde druk terwijl producers je vaak dingen willen laten doen die je uiteindelijk niet ziet zitten.” Met de muziekindustrie heeft De Boer het gehad. “Artiesten denken altijd dat je een platenmaatschappij en distributeur nodig hebt, maar die laten je machteloos achter. Je moet maar afwachten wat er met je muziek gebeurt. Ik dacht ook altijd dat ik moest zorgen om bij De Wereld Draait Door te komen, om een groter publiek te bereiken. Maar als ik nu 300 mensen kan vinden die Melleville kopen, dan heb ik een publiek bereikt dat waarschijnlijk daadwerkelijk in mijn werk geïnteresseerd is. Een publiek dat mijn verrichtingen wil volgen. Die mensen wil ik dan ook iets bijzonders geven. De CD heeft de muziek verziekt, het is een onpersoonlijk schijfje dat makkelijk te kopiëren is. Muziek op CD heeft geen waarde. Het kan de passie en de inspanning die de artiest in zijn muziek legt niet vertegenwoordigen.” Terwijl De Boer de laatste hand legt aan de zeefdrukken, hebben al ruim honderd mensen een order geplaatst voor Devils. De singles met zeefdruk kosten 30 euro per stuk (plus 5 euro porto). Prijzig voor een 45-toeren plaatje. “Jawel, maar als ik de zeefdruk via een galerie verkoop dan kost die al snel 90 euro.”

Voor informatie over Melleville zie: www.mowingclub.com

Haagsche Courant, februari 2009