Julee Cruise: De sirene uit Twin Peaks (1991)

“Het vreemdste wat ik ooit gespeeld heb, was de ene helft van een tapdansend hotdog-broodje”, schatert actrice en zangeres Julee Cruise van het lachen. Een rolletje in de geruchtmakende televisieserie Twin Peaks is wat dat betreft niets bijzonders voor de 34-jarige Amerikaanse.

Foto © Michel Linssen

“Het vreemdste wat ik ooit gespeeld heb, was de ene helft van een tapdansend hotdog-broodje”, schatert actrice en zangeres Julee Cruise van het lachen. Een rolletje in de geruchtmakende televisieserie Twin Peaks is wat dat betreft niets bijzonders voor de 34-jarige Amerikaanse.

Foto © Michel Linssen

Sinds het succes van deze soap noir, gaat Cruise door het leven als ‘de zangeres uit Twin Peaks’. Ze zong in de eerste aflevering het thema en is later in de serie nogmaals te zien. Met het imago van Twin Peaks-zangeres heeft ze geen moeite, zolang haar plaat maar gehoord wordt. Nog voor de single Falling eind vorig jaar een hit werd dankzij de TV-serie van David Lynch en Mark Frost, had Julee Cruise al een cd volgezongen met door Lynch geschreven teksten en door zijn vaste componist Angelo Badalamenti gemaakte muziek.

Haar spierwitte haar waaronder wonderlijk stralende, grote ogen zijn de eerste karakteristieken die onmiddellijk de aandacht grijpen. Een mysterieus gezicht. Een gezicht dat onmiddellijk past in de wonderlijke wereld van David Lynch.
De in Ohio geboren Cruise studeerde hoorn (“Niemand speelde dat, dus werk verzekerd”), maakte deel uit van het Chicago Symphony Orchestra en ging vervolgens aan het toneel. Ze speelde de rol van Janis Joplin in de musical Bee-hive en ontmoette Angelo Badalamenti toen ze beiden werkten aan de show Boys In A Live Country Band. Julee’s etherische, engelachtige maar ook verontrustende stem was voor het eerst te horen in Mysteries Of Love uit Lynchs film Blue Velvet (1987), maar het was toeval dat Cruise met de befaamde regisseur in aanraking kwam. “Ik was al goede maatjes met Angelo Badalamenti, die maar geen geschikte zangeres voor Mysteries Of Love kon vinden. Ik stelde voor het te zingen en deed het op een technische, seksloze manier. Anderhalf jaar later stelde Warner Brothers voor dat ik een CD kon gaan maken met Lynch en Badalamenti. Dat was een uitdaging, want David  had geen ervaring als producer en Angelo had alleen maar country & westernplaten geproduceerd en muziek gemaakt voor soaps en films.” De muziek op Julee’s CD Floating Into The Night is duister en ongrijpbaar, maar ook ironisch en kitscherig. Jazzy ritmes met jaren vijftig gitaaraccenten. Zwoel, maar tegelijkertijd ook steriel door het gebruik van elektronische instrumenten en Cruises onderkoelde intonatie. De teksten van Lynch zijn melancholisch en romantisch, maar op een zwartgallige manier. “De muziek, die later wonderwel paste in de TV-serie, is verontrustend op een subtiele wijze. Falling, het themastuk van Twin Peaks, is een interpretatie van een liefdesliedje, een tamelijk neurotisch liefdesliedje”, vertelt Cruise die er lachend aan toevoegt dat de muziek misschien uiteindelijk juist wel kosmisch is. “Trouwens, de muziek speelt bij Twin Peaks een belangrijkere rol dan bij andere televisieseries.” Op de vraag of Julee Cruise zich meer actrice dan zangeres voelt, antwoordt ze: “Voor mij ligt zingen in het verlengde van acteren. Ik heb de twee disciplines op een of andere manier laten samensmelten.”

Hoewel ze geniet van alle aandacht die ze dankzij Twin Peaks kreeg, staat ze als zangeres nog maar aan het begin van een carrière. “Vroeger deed ik reclamewerk en dankzij Twin Peaks doe ik tegenwoordig veel meer commercials. Auto’s, zeep, thee. Het is zeer lucratief werk in Amerika. Je krijgt eigenlijk veel te veel geld voor het belachelijk weinige werk dat je ervoor moet doen. Ik bevind me echter niet in de luxe positie dat ik commercials kan weigeren, maar ik zie me geen jingle zingen voor Exxon”, stelt ze als de ethische kant van de reclame ter sprake komt. Een tweede CD met Lynch en Badalamenti staat op stapel. “Die zal anders worden dan Floating Into The Night, vertelt de charmante Cruise. “Zo ga ik een duet opnemen met Chris Isaak, de zanger die in Amerika een ster werd nadat hij Wicked Game zong in Lynchs film Wild At Heart. We hebben beiden wat aan hem te danken.” In Twin Peaks is Cruise binnenkort weer te zien als zangeres in de lokale kroeg The Roadhouse. “Ik zeg niets over die scène, behalve dat ‘ie heel eng is.”

De Gelderlander, september 1991

UPDATE: Hoe het verder ging met Julee Cruise.

Julee Cruise (Creston, Iowa, 1956) werkte nog twee keer met David Lynch en Angelo Badalamenti; voor de Wim Wenders-film Until The End Of The World (1991) namen ze de Elvis Presley-cover Summer Kisses, Winter Tears op en in 1992 was Cruise te zien in de voor de bioscoop gemaakte Twin Peaks-prequel Fire Walk With Me. Vervolgens werkte ze als zangeres en tekstschrijver voor onder andere Moby, The B52’s, Khan, Bobby McFerrin en Handsome Boy Modelling School. In 2002 nam ze haar derde CD op, The Art Of Being A Girl. Een nieuw solo-album staat op stapel voor 2009.