Dylan Newcomb gaat de weg van de filosoof (2000)

Choreograaf, danser en componist Dylan Newcomb laat voor zijn solovoorstelling Via het lot beslissen welke versie hij danst van dit op filosofisch en religieus dualisme gebaseerde stuk. Vóór elke voorstelling laat hij een draaiende fles bepalen welke van twee versies hij gaat uitvoeren. De dansgeschiedenis kent een kleine, maar markante traditie op dit gebied.

In zijn samenwerking met componist John Cage liet Merce Cunningham de constructie van een choreografie niet zelden door het Chinese orakel de I-Ching bepalen en ook de Nederlandse choreograaf Ton Simons werkt vaak met dit aloude ‘boek der veranderingen’. De voormalige NDT-danser Dylan Newcomb presenteert zijn Via tijdens 4 Steps Forward, het tweejaarlijks terugkerende dansprogramma van Korzo. De in Amerika geboren Dylan (28) wilde in eerste instantie componist worden, maar vanwege zijn interesse in choreografie besloot hij te gaan dansen. Hij was van 1991 tot 1998 verbonden aan het Nederlands Dans Theater. “Het was geen ad-hoc-beslissing om te vertrekken bij het NDT. Ik ben er langzaam naartoe gegroeid”.

Dat Newcomb destijds voor het NDT koos, kwam omdat hij vond dat daar de beste choreografen werkten. “Ik kwam daar echter nauwelijks toe aan het maken van dansvoorstellingen. Uiteindelijk wilde ik weg omdat ik merkte dat mijn enthousiasme voor het dansen begon af te nemen. Bij wijze van afscheid maakte ik een solo voor een NDT-workshop. Het resultaat pakte heel anders uit dan ik had verwacht. Het was een geweldige ervaring en de respons was positief. Maar belangrijker: ik voelde dat ik op een nieuw spoor terecht was gekomen”, aldus Dylan Newcomb, die de solo Passing voor het laatste CaDans Festival in Korzo maakte. Ook zijn nieuwe werk Via is een solo die hij zelf danst en waarvoor hij tevens de muziek heeft gemaakt. Via is het tweede deel uit wat een avondvullende trilogie moet worden.

Als choreograaf is Dylan Newcomb een verteller. Hij geeft te kennen geen liefhebber te zijn van abstracte dans. “Het woord ‘narratief’ heeft in sommige kringen een negatieve lading. Dat vind ik jammer. Ik vind dat dans de balans tussen betekenis en vorm moet zoeken. Ik houd van samenhang. Via komt voort uit de theologische geschiedenis. Al vóór Christus erkende men dat er verschillende via’s, wegen, zijn. Bijvoorbeeld een positieve en een negatieve. Het was het yin en yang van de westerse cultuur”, aldus de in filosofie en theologie geïnteresseerde Newcomb. “Het zijn spirituele wegen. De positieve via was naar buiten gericht, terwijl de negatieve weg naar binnen was gekeerd. Toen ik me hierin verdiepte, kreeg ik een beeld voor ogen van een mens, zwevend boven een vierkant vlak waarvan de ene helft wit en de andere zwart was. Op dat moment wist ik dat ik er een stuk over wilde maken. Ik heb twee choreografieën vervaardigd, een voor elke via. Een draaiende fles beslist welke versie ik dans.” Een opmerkelijke keus, maar nog opvallender is dat Dylan beide stukken op dezelfde muziek danst. Het is deze paradox die hij als uitdaging ervaart. “Ik wil voor mezelf bewijzen dat beide wegen uiteindelijk hetzelfde zijn.”

Haagsche Courant, februari 2000.