Alex Cox: “Sid Vicious was een briljant performer” (1987)

“Het verhaal van Sid en Nancy maakt een goede love story”, zegt regisseur Alex Cox die een duister-romantische film maakte over de laatste dagen uit het leven van voormalig Sex Pistol Sid Vicious.

“Het verhaal van Sid en Nancy maakt een goede love story”, zegt regisseur Alex Cox die een duister-romantische film maakte over de laatste dagen uit het leven van voormalig Sex Pistol Sid Vicious.

Een van de opvallendste figuren die de laatste dagen over de Kruiskade in Rotterdam zwalkte was de lange, slungelige Britse regisseur Alex Cox. Twee jaar geleden was hij met zijn eerste grote film, Repo Man, op het Film Festival Rotterdam. Nu is Sid and Nancy aan de beurt, de tragische liefdesgeschiedenis van de Engelse punkheld Sid Vicious, basgitarist van The Sex Pistols, en zijn Amerikaanse vriendin, de groupie Nancy Spungen. Love Kills was de oorspronkelijke, veelzeggende titel, want Sid zou Nancy hebben omgebacht. Hoewel Cox’ film de punk-revolutie van 1976 toont, is Sid and Nancy geen muziekfilm, maar wel levensecht als The Sid Vicious Story.

Sid and Nancy is inmiddels een jaar oud en voor regisseur Alex Cox is het een vreemde gewaarwording om nu nog over die film te praten. Sindsdien heeft hij de spaghetti-western Straight to Hell gemaakt en hij is druk met de voorbereidingen voor alweer een film, die volgende maand in Nicaragua wordt opgenomen. In zijn aankleding heeft Cox niets gemeen met de in 1979 aan een overdosis heroïne overleden Sid Vicious. Lang, zandkleurig haar hangt over zijn schouders en zijn met een hangsnor gesierde hoofd gaat grotendeels schuil in een buitenmaatse cowboyhoed. Cox: “Tijdens de Britse punkexplosie studeerde ik film in Los Angeles en daar ging ik wel naar plaatselijke punkbandjes luisteren. The Sex Pistols heb ik nooit gezien. Voordat ze Los Angeles bereikten, was de groep al uit elkaar gevallen. Het verhaal van Sid en Nancy? Een goede love story.”

Sid and Nancy valt in twee delen uiteen. Na een historische, door Cox tamelijk karikaturaal neergette schets van het Sex Pistols-tijdperk in Engeland, volgt het verhaal van de intense relatie tussen Sid en Nancy en hun leven samen als junkies in New York. In het eerste deel lijkt Cox een aantal scènes uit de Sex Pistols-film The Great Rock ‘n’ Roll Swindle, van Julien Temple dunnetjes over te doen. Zoals Vicious’ vermaarde vertolking van My Way. Cox: “Dat heb ik inderdaad van Temple gejat, maar andere stukjes uit zijn film waren gedeeltes uit documentaires en die heb ik opnieuw gemaakt. Het tweede gedeelte van Sid and Nancy is het beste, maar je moet er niet vanuit gaan dat iedereen die deze film gaat zien even goed weet wie Sid was. Ik moest wat van de Sex Pistols laten zien. Hoe populair die groep was en hoe goed Sid na het uiteenvallen van de groep als soloperformer was. Echt briljant.”

De rol van Vicious wordt overtuigend vertolkt door Gary Oldham. Chloe Webb speelt Nancy, het meisje dat volgens insiders Vicious aan de heroïne heeft gebracht Na een langdurig verblijf in het New Yorkse Chelsea Hotel, waar het paar in complete chaos leefde, eindigde Nancy aan het mes van Sid. “Volgens mij moet Nancy niet zo kritisch beoordeeld worden. Zonder haar zou Sid zijn leven niet anders hebben geleefd”, meent Cox.

Haagsche Courant, februari 1987