Kandinsky voor kids (2010)

Kinderboek over Kandinsky toont het ontstaan van de abstracte kunst.

Over de schilderijen van Karel Appel werd wel eens schamper opgemerkt dat een kind van acht die ook kan maken. Appel rotzooide maar wat aan, zoals hij zelf ooit verkondigde. Maar net als Pablo Picasso en Jean Dubuffet liet Appel zich inspireren door tekeningen van kinderen, die op een pure, ongebreidelde manier emoties kunnen overbrengen. Wassily Kandinsky was begin vorige eeuw de eerste kunstenaar die zich nadrukkelijk liet beïnvloeden door het ongeconditioneerde gebruik van kleur en vorm door kinderen. Naar aanleiding van de expositie Kandinsky & Der Blaue Reiter maakte Daan Remmerts de Vries in samenwerking met het Gemeentemuseum Den Haag het prentenboek Meneer Kandinsky was een schilder.
illustratie uit Meneer Kandinsky was een schilder van Daan Remmerts de Vriesillustratie uit Meneer Kandinsky was een schilder van Daan Remmerts de Vries

Illustrator en schrijver Remmerts de Vries heeft met zijn voorleesboek voor kleuters een aantrekkelijk beeldverhaal gemaakt over de vrijheid van de fantasie aan de hand van het leven en het werk van de Russische expressionistische schilder Wassily Kandinsky (1866 – 1944), de grondlegger van de abstracte kunst. Remmerts de Vries laat in zijn collage-achtige prenten zien hoe Kandisky een relatie legde tussen vorm, kleur en klank. In zijn wereld, die kinderen beslist zal aanspreken, mag een paard blauw zijn, klinkt muziek geel en hoeft de vorm van een huis niet overeen te komen met de werkelijkheid. In het verhaal van Meneer Kandinsky was een schilder geeft Remmerts de Vries de kunstenaar een muze in de vorm van een blauw paardje, een verwijzing naar de kunstenaarsvereniging Der Blaue Reiter, die in 1911 werd opgericht door Kandinsky en Franz Marc. Het vrolijk huppelende paardje wijst Kandinsky de weg in zijn artistieke zoektocht. Het paard zegt dingen als: ‘Je mag zo’n huis ook best eens rood maken! Of paars, of scheef, of kleiner of groter… Je mag best laten zien wat je bij zo’n huis voelt!’ En zo toont het boek op een speelse en aanstekelijke wijze hoe Kandinsky in zijn werk steeds meer afstand nam van de realistische weergave van de werkelijkheid. Daan Remmerts de Vries blijft in zijn tekeningen dichtbij de aard van Kandinsky’s kunstenaarsschap en hij citeert heel grappig uit schilderijen als Lyrisches, een abstractie van een ruiter te paard, en Spoorlijn bij Murnau, met zijn kinderlijk weergegeven silhouet van een rijdende trein met rookpluim.

Exposities: Kandinsky & Der Blaue Reiter en Blote Beer en nog véél meer; 20 jaar kinderboekillustraties van Daan Remmerts de Vries t/m 24 mei in het Gemeentemuseum Den Haag. Meneer Kandinsky was een schilder is verkrijgbaar in het museum en de boekhandel.

AD Haagsche Courant, februari 2010.