Sizzla en homofobie in de dancehall (2008)

Jamaica staat bekend als een notoir homofoob land. De muziekcultuur van het zonnige eiland, waar Bob Marley dertig jaar geleden nog zijn One Love-boodschap predikte, weerspiegelt al jaren een afkeer van homoseksualiteit.

Sinds Buju Banton in 1992 het liedje Boom Bye Bye uitbracht is het er in de dancehall, de toonaangevende reggaestijl, niet vrolijker op geworden voor homo’s. ‘Boom bye bye inna batty boy head/Rude boy no promote no nasty man/Them haffi dead’, zong Banton in waar patois. In helder Nederlands: ‘Boem doet de kogel in de kop van een flikker/Stoere mannen promoten geen vieze kerels/Ze moeten dood’. Batty boy, letterlijk vertaald kontman, is een veel gebruikt scheldwoord geworden. Artiesten die zich in agressieve, haatdragende bewoordingen over homo’s hebben uitgelaten zijn onder anderen Shabba Ranks, Beenie Man, Capleton, Elephant Man, TOK, en Sizzla, die op 17 mei een optreden geeft in het Paard van Troje. Sizzla is een internationale superster, een charismatische zanger. Als vertegenwoordiger van de fundamentalistische Bobo Ashanti-sekte, de afdeling Staphorst van het wazige Rastafari-geloof, beroept de als Miguel Collins in 1976 geboren zanger zich op de Bijbel (het Oude Testament, Leviticus 20:13) waar het de afwijzing van homoseksualiteit betreft.

Vrijheid van meningsuiting en religie is een groot goed, maar het dood wensen van een bepaalde bevolkingsgroep is onaanvaardbaar. Een voorbeeld. In Get To Da Point stelt Sizzla: ‘Sodomite and batty boy mi seh a death fi dem’. Oftewel: ‘Sodomieten en flikkers/Ik zeg: dood aan hen’. Op Jamaica, waar de wetgeving homoseksualiteit niet expliciet verbiedt maar waar anale seks wel strafbaar is, kijkt niemand van dit soort teksten op.

Internationale actiegroepen zoals Stop Murder Music proberen echter al jaren om Sizzla en andere controversiële reggaesterren van de westerse podia te weren. Niet zonder resultaat. Concerten van Sizzla in Engeland en Canada werden na protesten afgelast. Vorig jaar juni ondertekenden Sizzla, Beenie Man en anderen de Reggae Compassionate Act waarin ondermeer staat: ‘Artiesten uit de reggaegemeenschap respecteren en verdedigen de rechten van alle individuen om te leven zonder angst voor haat of geweld als gevolg van religie, seksuele geaardheid, ras, etniciteit of sekse’.

Een maand na zijn ondertekening stond Sizzla op het podium van de Melkweg in Amsterdam. De oproep tot verdraagzaamheid bleek hij alweer vergeten toen hij zijn fans liet meezingen met Nah Apologize, zoals te zien in een filmpje op YouTube. ‘Rastaman don’t apologize to no battyboy’, zingt hij. Het is een liedje waarin hij ook oproept om alle homo’s te verbranden. Aan Majel Blonden, programmeur van het Paard van Troje, de vraag of Sizzla wel in Den Haag moet optreden als hij dergelijke teksten spuwt. “Ik boek alleen artiesten die de Reggae Compassionate Act hebben ondertekend en ik ga er vanuit dat zij zich aan de afspraken houden”, stelt Blonden.

AD Haagsche Courant
Mei 2008

PS.

Het optreden van Sizzla in het Paard ging gewoon door en of hij daar over de schreef is gegaan weet ik niet, ik was er niet bij. Tijdens dezelfde Europese tour ging Sizzla wel in de fout – een paar weken later in Frankrijk. De toegang tot Spanje werd hem vervolgens geweigerd en optredens in Duitsland, waar hij het onderwerp was van vragen uit het parlement, werden afgelast. In augustus 2008 stond Beenie Man (bekend van het fraaie songtekst ‘I dream of a new Jamaica/Come to execute all the gays’) op de agenda van het Paard. Het COC steigerde en tekende protest aan bij de gemeente. VVD-raadslid Arjen Lakerveld ging verhaal halen bij de directie van het Paard. Volgens mijn bronnen werd de politicus tjdens het gesprek ‘ingepakt’ en vervolgens uitgenodigd om het concert bij te wonen. Er zou hem niets verkeerds opgevallen zijn – alsof Lakerveld bekend is met Jamaicaans patois. Het Paard ging vervolgens vrolijk verder met het programmeren van dubieuze dancehall-artiesten, zoals Elephant Man.

Juni 2010. Beenie Man werd voor Parkpop aangetrokken als vervanger van Snoop Dogg. Na protesten van belangenorganisaties werd Beenie Man, die de RCA destijds ondertekende, maar die vorig jaar bij concerten nog kwestende teksten ten gehore bracht, van het programma verwijderd.