Jan Bokma toont zijn mislukkingen (2008)

Als kind van zijn tijd weet Jan Bokma als geen ander dat de hedendaagse kunstenaar het liefst alle touwtjes in handen heeft. De Groningse beeldhouwer is dan ook zijn eigen curator én museumdirecteur.

In zijn conceptuele werk speelt Bokma (1980) op ironische wijze met het al dan niet beperkende gegeven van de museale context, maar nu hij exposeert in het GEM is er sprake van een dubbele bodem van ironie. Vooral ook omdat zijn self-styled musea in twee kassen van glas zijn geplaatst. Met zijn Museum of Art presents it’s Collection of Failures en A Model for a New Museum bijt Bokma de spits af van een nieuwe programmering in het Museum voor Actuele Kunst. De twee kassen, een overblijfsel van de manifestatie Dutch Masters, in de foyer van het GEM worden de microkosmos voor jonge, beginnende alsmede gerenommeerde kunstenaars om te experimenteren met deze verrassende ruimtes. Jan Bokma zet ze onmiddellijk naar eigen hand. Hij is daarbij naast kunstenaar en curator tevens criticus als hij in zijn Museum of Art een collectie mislukkingen presenteert. Mislukking? Zijn ironische visie op het o zo traditionele bronzen beeldhouwwerk van een paard, waarbij hij het edelmetaal vervangen heeft door materiaal dat lijkt op smeerkaas, is echter prima gelukt. Bokma werkt met purschuim, een materiaal dat in de bouw toegepast wordt voor het dichten van gaten en kieren. Hij gebruikt dit spul, dat oogt als gestolde blubber, om grillige vormen en schijnbare abstracties te maken die hij vervolgens van verschillende tinten geel voorziet en afzet tegen grove houten platen waar okergele verf op gekliederd is. Bij zijn werk staat meestal een slordig geschreven houten bordje met de titel van het werk, een referentie naar de keurige kaartjes die in musea naast de schilderijen hangen. Bokma gaat een stapje verder met het geven van droge, brave info. Op het bordje bij A Model for a New Museum, overigens een schots en scheef bouwsel van aan elkaar gekoekte bloembakken vol frutsels, staat onder zijn naam het niet mis te verstane ‘visionair’ gekalkt. Ten overvloede, zullen we maar denken.

AD Haagsche Courant
Juni 2008

Installatie van Jan Bokma (foto: Gemeentemuseum, Den Haag)